16-07 en 17-07 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu 16-07 en 17-07 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu

16-07 en 17-07

Door: Deniz Ozdemir

Blijf op de hoogte en volg Deniz

17 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

We moesten vroeg opstaan, omdat vandaag weer een werkdag was. Deze werkdag was niet ingepland maar hebben we er zelf bij gedaan, omdat veel mensen graag wilden werken. Mensen mochten zelf bepalen of ze nog een dag wilden werken in het weeshuis of op de school. Slechts een klein groepje, waar ik ook bij zat, mocht mee naar een hospice in Nyeri. In een hospice liggen normaal gesproken mensen die komen te overlijden en niet meer kunnen genezen. Ik had daarom verwacht dat het erg indrukwekkend zou zijn maar het viel tegen.

We kregen een leuk ontvangst met wat eten en drinken. Daarna gingen we twee kleine documentaires kijken om een beeld te krijgen van de patiënten en de mensen die werken in een hospice. Het bleek zo te zijn dat de mensen die ziek waren thuis bleven en werden verzorgd door artsen van het hospice. Het was bijzonder om te zien hoeveel werk deze artsen verrichtten met zo'n klein team. Verder kregen we nog ruim 2 uur een soort religieuze speech in het Swahili, echt saai. Gelukkig kwam er op het einde van ons bezoek rond 14uur nog een advocaat die in het Engels voorlichting gaf over het samenstellen van een testament en het weggeven van bezittingen na de dood.

Na het bezoek zijn we langs Nyeri Town gegaan voor de laatste keer. Ik heb voor de zoveelste keer weer eten kunnen kopen om weg te geven op straat aan arme mensen. Ik probeerde vooral gezond eten te kopen zoals fruit. Later kwam ik nog een jongen tegen van ongeveer 15 jaar zonder schoenen. Ik riep hem snel naar me toe en vertelde hem dat we schoenen gingen kopen. Uiteindelijk hebben we nog mooie schoenen voor hem kunnen kopen en kwam ik nog net optijd terug bij het matatustation. Later bij de school gingen we avondeten en heb ik nog wat kleren gewassen. We zijn uiteindelijk weer zoals altijd 22uur gaan slapen.

We konden vandaag gelukkig uitslapen voor Keniaanse begrippen, omdat we pas om 08:30 hoefden te ontbijten. Vandaag was de dag dat we van onze 2 projecten afscheid zouden nemen. Gister hebben we met het geld dat we over hadden (€3600,-) allerlei dingen gekocht voor het weeshuis zoals een koelkast, gasfornuis, bureau, boekenkast, bestek, borden, bekers, banken etc. om het hen makkelijker te maken. We zijn eerst naar het weeshuis gegaan om daar afscheid te nemen. We hebben een klein feestje ervan gemaakt.

Later gingen we door naar de school en hebben we daar een boompje geplant ter herrinering aan ons. Verder hebben we nog allerlei speelgoed gegeven aan de kinderen daar die er echt heel blij van werden. We moesten ook nog het busje een stukje duwen, omdat die het niet meer deed. Uiteindelijk konden we op school uitrusten met het idee dat we morgen weggaan. We gaan namelijk morgen naar een luxe resort in Samburu na al het harde werk dat we hebben verricht.

• 18 Juli 2014 - 02:40

Elmar:

Geweldig dat je dit doet man, er is nog hoop voor de mensheid met jongeren zoals jij :)