Kenya blog - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu Kenya blog - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu

Kenya blog

Door: Deniz Ozdemir

Blijf op de hoogte en volg Deniz

04 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Helaas was ik iets te laat op schiphol aangekomen, maar toen ik er eenmaal was kon de reis beginnen. We vertrokken eerst naar istanbul en via istanbul vlogen we naar Nairobi. De totale reis heeft ruim 12 uur geduurd maar ondanks de tijd was het een fijne vlucht. Onderweg naar Istanbul ontmoette ik een Bosnische Street Artist, van wie ik de naam inmiddels vergeten ben. Hij vertelde me veel over zijn land en wat hij van Nederland vond. Ook onderweg naar Nairobi sprak ik met een vrouw die in Nairobi woont, haar naam was Marie. Ze vertelde me heel veel over wat ze heeft meegemaakt in haar leven, wat ik allemaal kon verwachten in Kenia en we hebben ook veel gelachen. Toen we in Nairobi waren namen we de bus naar een Hostel wat ongeveer een half uur rijden was vanaf het vliegveld. Het verbaasde me dat de Westerse invloeden nog behoorlijk groot waren. Alles leek heel erg veel op het land waar ik erg vaak ben geweest, namelijk Turkije. Dit gaf een erg vertrouwelijk gevoel. 30-06

Na een lekkere douche en nog lekkerder ontbijt vertrokken we eindelijk naar Nyeri met een bus die in Nederland sowieso afgekeurd zou worden op een wegdek dat in Nederland zeker niet te vinden is. De rit naar nyeri duurde ruim 3 uur. Voor het eerst kon ik echt zien hoe het leven is in dit gebied. Langs de snelweg heb ik niet slechts auto's gezien, maar ook koeien, gezinnen, markten en kleine wijkjes met huizen die er zeer slecht aan toe zijn. Het maakt je bewust van het feit dat de luxe en het comfort in Nederland helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Uiteindelijk kwamen we aan bij de poort van de grote school waar we uiteindelijk zijn gaan slapen. We werden erg liefdevol ontvangen met veel eten. Ik heb meteen met de mensen daar leuke gesprekken gehad en veel gelachen. De vrouw die hier de leiding heeft liet me de klassen zien en vertelde me het een en ander over de school. Na een fijne avondmaaltijd konden we naar de slaapzaal. 31-06

Vroeg opstaan, een koude douche, een ontbijt was de ochtend van vandaag. We zijn met de hele groep Nyeri ingegaan om onder andere boodschappen te doen en een simkaartje te halen. Ik heb ondanks de chaos in de stad veel dingen gezien die laten zien hoe slecht het leven is voor vele mensen in de stad.
Dakloze jongens jonger dan 12 die alcoholist zijn of lijm snuiven om hun problemen te vergeten. Ik heb zonder twijfel al mijn etweggegeven. Later op de dag zijn we nog even naar een internetcafe geweest om eventueel onze blogs nog te updaten. In de avond kwam de grote groep kinderen aan bij de school waar wij slapen en zij studeren. Met hun hebben we veel kunnen lachen en praten. Bij de jongens was het echt een chaotisch ontvangst. Bij de meisjes was het misschien zelfs nog chaotischer, maar de details laat ik nog achterwegen. 01-07

De kinderen moesten 04:30uur opstaan, en wij slapen bij hen op de kamer dus ook wij waren wakker vanaf half 5. Ondanks de korte nachtrust was ik erg fit. Zoals elke keer nam ik weer een lekkere koude douche. Dit keer stond er op het programma dat het groepje waarin ingedeeld was, zou gaan helpen op een school. We hebben ongeveer 6 uur ons best gedaan de hele vloer te vervangen met pikhouwelen en scheppen. Na het werken heb ik echt lekker kunnen douchen (eindelijk warm). In de avond kregen weer lekker veel eten. Uiteindelijk zijn we met alle schoolkinderen en onze groep bijelkaar gekomen en hebben we veel gezongen. Deze avond zijn we vroeg gaan slapen omdat we de volgende ochtend weer hard moesten werken. 02-07

We moesten weer vroeg opstaan om te werken in de school. De oude vloer die eruit gehaald moest worden is er na twee dagen bijna uit. Behalve het harde werk konden we ook kijken hoe een paar klassen moesten dansen en zingen onder begeleiding van een leraar. Verder heb ik met een paar anderen bijna een uur een les geimproviseerd op de school. De kinderen hebben veel meer discipline dan in Nederland en waren ook oprecht geïnteresseerd in wat we vertelden. Verder zijn we weer naar Nyeri town geweest. Onderweg weer veel eten kunnen uitdelen aan mensen. Toen we weer terug waren bij de school hebben we wat gegeten en voor de rest wat uitgerust. 03-07

We konden gelukkig een beetje uitslapen tot 8:15 maar ondanks dat werd ik weer zoals elke dag wakker om 4:30 omdat de kinderen dan opstaan. Vandaag was onze rustdag en er was een grote sportdag op deze school. Zeker duizend kinderen deden er aan mee en ook wij hebben met sommige onderdelen meegedaan. Uiteindelijk nog de 200m gewonnen tegen de keniaanse strijders. De mensen hier waren veel enthousiaster bezig met sport dan wij gewend zijn. Ook werden ze erg gestimuleerd door de leraren om echt hun best te doen. Na het sporttoernooi ben ik met nog een paar mensen naar Nyeri Town geweest. Ik heb gelukkig weer veel kunnen delen met arme mensen daar. Na 2 uurtjes zijn we weer teruggegaan. 04-07

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deniz

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 18789

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Kenya Nyeri

Landen bezocht: