Douchen in bier, etnisch profileren en ontspannen! - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu Douchen in bier, etnisch profileren en ontspannen! - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu

Douchen in bier, etnisch profileren en ontspannen!

Door: Deniz

Blijf op de hoogte en volg Deniz

03 Juli 2015 | Zwitserland, Luzern

Dag 11: 02-07-2015
Ik had gelukkig echt goed kunnen slapen dankzij een lekker zacht bed. Ben in de ochtend nog wat kleren gaan wassen maar uiteindelijk iets voor 11uur vertrokken in de hitte. Het was al over de 35graden en de dag was pas net begonnen. Na even langs de supermarkt geweest te zijn vertrok ik richting de Zwitserse grens. Door de hitte nam ik wel vaak een korte pauze om even wat te drinken en bij te komen. Dichtbij de grens met Zwitserland was een dorpje waar ik op een muurtje wat broodjes aan het smeren was. Plotseling kwam er een echt onverzorgde dronken man naast me zitten. Hij was duidelijke een alcoholist want ik rook van 5 meter nog de alcoholgeur die van hem afkwam. Hij was een beetje in z'n eigen wereld dus kon 'm gewoon negeren. Hij voelde blijkbaar de behoefte om zichzelf in z'n bier te wassen. Hij leegde z'n hele blikje boven z'n hoofd en leek er ook nog van te genieten toen die het lekker over z'n lichaam uitsmeerde. Best sneu dat sommige mensen zo de weg kwijt zijn haha. Uiteindelijk na wat moeite kwam ik bij de Zwitserse grens aan. De douane bestond uit niets meer dan een klein hokje met 2 ambtenaren in normale kleding en een agent die binnen zat. De tientallen mensen voor mij konden gewoon rustig doorlopen letterlijk zonder zich te legitimeren. Maar toen ik langs wilde lopen hield die me aan en vroeg die naar m'n paspoort. Ik snap dat wel, een zwaar bezwete jongen met een bepakte fiets zou vast een gevaar zijn voor de staat!!! Ik zie d'r wel ready uit voor een aanslag eigenlijk als ik zo denk. Dit had zeker niets te maken met etnisch profileren. Zeker niet omdat ik de enige met een niet-westers uiterlijk was tussen alle blanke personen. Als die man echt een man was had die wel gezegd dat die een racist was ipv dat die met de smoes komt dat het een willekeurige steekproef was nadat ik hem vroeg waarom die naar m'n paspoort vroeg. Ze hebben letterlijk 3 kwartier mij laten wachten daar om m'n research te doen naar mij terwijl de stroom van mensen ongehinderd door kon blijven lopen. Uiteindelijk ben in gewoon verder gaan fietsen richting Frick, want ik wist dat daar een camping was. Om 17uur had ik over de hele dag al 5L water gedronken door de hitte. Rond 18uur was ik op de camping maar tijdens 't opzetten van m'n tent zag ik ook dat ik bij de vorige camping de haringen vergeten was. Was niet echt een probleem ofzo. Uiteindelijk een beetje verveeld op de camping en maar gaan slapen.

Dag 12: 03-07-2015
8uur was ik al best uitgerust wakker. Ik slaap steeds beter in de tent, omdat m'n lichaam er wel aan begint te wennen. Ik wist dat het vandaag 40 graden zou worden dus gooide mezelf na het ontbijt nog helemaal vol met water. Het begin was echt kut, ik was tot 12 uur bijna alleen maar aan het lopen in de hitte. Er was ook nergens schaduw omdat de zon loodrecht op het wegdek stond. Ik merkte na een supermarktbezoek wel dat Zwitserland echt extreem duur is. De prijzen van eten zijn over het algemeen 2x zo hoog. 15:30 besefte ik dat als ik nog in Luzern aan wou komen dat ik er dan pas rond 19uur zou zijn. Ik wist van Luzern dat het echt een mooie stad was en wilde wel veel zien van de stad. Ik besloot om een stuk van 20km af te leggen met de trein naar luzern, omdat ik ook wilde genieten en niet alleen maar wou fietsen om vervolgens m'n tent op te zetten en te slapen. Dit bleek achteraf echt de juiste keuze te zijn. Ik was echt blij toen ik door Luzern fietste. Er waren wel echt Aziaten in overvloed. In plaats van het achtergrond geluid van krekels hoorde ik nu overal constant: FOTO FOTO FOTO!! Alle Aziaten hadden een camera in hun hand, sommigen 2. Zelfs in de supermarkt ging een Chinese vrouw de groentes filmen haha. Verder is het echt een prachtige stad met een rivier door het centrum die naast het centrum uitmondt in een meer waar iedereen aan het zwemmen was. Langs de kust zag ik een boot waarop een zwembad was en een groot dek om op te zonnen. Ik ben hier van 17uur tot 19uur ongeveer gebleven en voelde me echt fijn. Eindelijk complete ontspanning na constant afzien. Bij dat zwembad ook veel gepraat en gezwommen met een Zwitserse vrouw over van alles en nog wat. De taal die ze spreken in Zwitserland is een Zwitserse versie van 't Duits maar 't lijkt meer op een een Scandinavische taal. Was wel fijn om weer een diepgaand gesprek te hebben na al die dagen van oppervlakkige gesprekken die niet verder gaan dan de weg vragen en om hulp vragen. Ook sinds de hitte is het fietsen echt een stuk zwaarder geworden dus was echt blij dat ik even kon ontspannen. Uiteindelijk na langs de kust gefietst te hebben kwam ik daar een camping tegen. Natuurlijk niet normale Europese prijzen maar weer overdreven duur voor een overnachting. Verder niet zoveel bijzonders beleefd op de camping. Ik wilde vandaag wel gaan vloggen maar heb niks om te monteren dus kon alleen maar een vlog maken vanaf een plek en dan kan ik net zo goed een blog schrijven dus bij deze.

  • 03 Juli 2015 - 21:39

    Monique:

    Wat ga je goed hey, echt trots op je :-) wederom super geschreven ! Top xx

  • 04 Juli 2015 - 00:10

    Tewel:

    Lekker bezig man. Suc6 zometeen in de Alpen!! ( you can do it!)

  • 04 Juli 2015 - 14:31

    Jan:

    Top Deniz, leuk om je reisverslagen te lezen.! Wat een prestatie. Respect!

  • 06 Juli 2015 - 14:32

    Thany:

    Ohhh deniz strijder, doe blog en vlog killer, je pakt sws meer views dan monica geuze! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deniz

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 940
Totaal aantal bezoekers 18776

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Kenya Nyeri

Landen bezocht: