Athene! Dag 25 t/m 28 - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu Athene! Dag 25 t/m 28 - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu

Athene! Dag 25 t/m 28

Door: Deniz

Blijf op de hoogte en volg Deniz

20 Juli 2015 | Griekenland, Chíos

Dag 25: 16-07-2015
Ik was pas rond 12uur vertrokken uit het hotel. Eigenlijk was de hele route in Griekenland echt simpel, ik hoefde vanaf Patra naar Athene bijna alleen maar rechtdoor dus ik kon wel lekker doorfietsen. Na 2uur fietsen zag ik dat ik al meer dan 40km had gefietst dus vond ik wel dat het tijd was voor een pauze. Ik kwam een mooi strand tegen en ben meteen de zee in gegaan. Ben niet echt lang gebleven omdat ik wist dat ik nog veel kilometers te gaan had. Aangezien er de afgelopen 100km amper hoogte verschillen waren dacht ik dat het echt makkelijk zou zijn om in Athene te komen, maar opeens begon er een stuk waar ik 10km onafgebroken moest klimmen. Ik vond het niet zo erg, want ik wist hoe erg het kon zijn in de Alpen. Maar omdat ik al best veel had gefietst waren m'n benen echt helemaal kapot en ben ik maar gaan lopen. In het begin van de avond merkte ik dat ik echt nergens hotels of campings tegenkwam en besloot dat als ik een mooi plekje langs de kust zou vinden daar gewoon buiten zou slapen. Het probleem was dat er echt alleen maar rotsen waren of soms wat strand met kiezelsteentjes dus ik kon daar ook niet slapen. Ongeveer 40km van Athene kwam ik onderweg een Amerikaanse man tegen die ook aan het reizen was. Zijn reis was in principe het omgekeerde van mijn reis. Hij begon namelijk in Chios, Griekenland en had Ierland als doel. Het verbaasde me dat hij nog zo fit was omdat hij de 60 al gepasseerd was. Uiteindelijk ben ik tot ongeveer 22uur doorgefietst tot een stadje net buiten athene en heb daar maar een hotel gepakt. Wat ik me vandaag pas realiseerde is dat ik eigenlijk gewoon tot en met Griekenland gewoon zonder paspoort heb kunnen reizen. Ondanks 5 grenzen die ik gepasseerd heb is nog nooit een controle geweest.

Dag 26: 17-07-2015
Voor het eerst ben ik gaan ontbijten in een hotel. Ik was echt verbaasd over het beperkte aanbod wat ze in een hotel maar hebben. 90% van wat er lag was dierlijk voedsel en de rest was gewoon onnatuurlijke chemische troep dus heb alleen maar wat broodjes gegeten. Gelukkig is Griekenland echt goedkoop en ben ik kort na vertrek echt veel fruit en groentes gaan kopen. Het verkeer in Griekenland is echt een grote chaos. Doordat er ook nergens fietspaden zijn moet ik overal op de autoweg fietsen tussen het zwaar ongeorganiseerde verkeer. Onderweg nog een dode geit op de weg tegengekomen die echt helemaal genegeerd werd en nog paar keer overreden werd. Al tientallen kilometers voor Athene kon ik de rookwolk al zien die boven Athene hing. Later zag ik dat er echt een grote bosbrand was net buiten Athene. Athene zelf is echt een mooie stad. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar na een uur rondgelopen te hebben was ik echt verkocht haha. Dankzij een oud docent van me kon ik bij een Nederlandse vrouw thuis slapen in Athene. Ze woonde echt in het centrum van Athene in een heel groot huis en de huur die ze betaald is te vergelijken met een kleine studentenkamer in Nederland. Ik ben vandaag voor het eerst op een weegschaal gaan staan sinds de reis en ben echt geschrokken. Ik dacht dat ik misschien maar 4kg zou zijn afgevallen. Maar ben van 82kg naar amper 73kg gegaan. Voel me gelukkig lichamelijk nog best sterk dus is eigenlijk niet zo erg dat ik zoveel kg kwijt ben.

Dag 27: 18-07-2015
Het was wel eens lekker om in een huis wakker te worden. Ik kon eindelijk wat uitslapen en hoefde niet op een bepaald tijdstip weg. Ik ben uiteindelijk maar rond 15uur naar het echte centrum van Athene gegaan. Het centrum leeft echt heel erg. Ik weet niet of het elke dag zo was of dat het kwam doordat het zaterdag was. Vanuit Nederland hoorde ik wel wat verhalen die van de media kwamen over Athene. Dat het hier extreem onrustig zou zijn ivm de crisis en anarchisten die aan het rellen waren. Ook hoorde ik vaak dat je in Griekenland helemaal niet meer kon pinnen. Echt niks hiervan was waar. Er was een avond een kleine rel geweest maar voor de rest blijkt maar weer dat de media echt manipulatief is en vaak dingen verdraaid of leugens vertelt. Zelf kijk ik ook al meer dan een jaar nooit meer tv sinds ik echt zie hoe erg er gemanipuleerd wordt. Ik ben wat door het centrum gaan lopen langs oude gebouwen zoals de Akropolis. Ik kwam nog een jongen uit Servië tegen. Hij kon net als ik ook in zijn eigen land studeren maar had ook het schoolleven op gegeven omdat hij andere dingen wilde in het leven dan werken en belasting betalen. Hij was nu straatmuzikant en verdiende genoeg om daarvan te leven in Athene. Hij bood me nog aan om bij hem te slapen als ik geen slaapplek had maar ik had net daarvoor al m'n spullen naar het hotel gebracht. Toen ik ergens in de avond wat ging eten zat een Nederlands stel naast me die ook echt veel heeft gereisd samen. Ze waren ook best geïnspireerd door m'n reis op de fiets. Eerder hadden ze een man ontmoet die vanaf Europa op de fiets naar India ging. Ik meen dit echt haha: mijn geld is nu bijna op, maar als ik genoeg geld had zou ik ook doorfietsen tot aan China of zelfs Japan. Na het eten was een groep Jamaicaanse mannen beats aan het maken op het plein en gingen ze ook dansen. Toen ik ook met een paar andere Pakistanen begon te dansen volgden tientallen anderen ook. Bijna een uur lang alleen maar gedanst, ook nog met een Nederlandse studente. Na het dansen liep ik een beetje rond door het centrum en raakte ik in gesprek met een vrouw uit Venezuela. Ze sprak niet echt goed Engels maar we konden elkaar nog net begrijpen. Ze was ook net als ik erg nieuwsgierig naar ayahuasca (het plantenbrouwsel uit Zuid-Amerika). Haar zoons hadden het vaak gehad zei ze maar zelf durfde ze het niet. Toen ik rond 1uur 's nachts terug wilde naar het hotel zag ik dat m'n telefoon leeg was (m'n enige navigatie) en m'n hotel was minstens 3km van het centrum. Gelukkig had ik de straatnaam onthouden en was ik uiteindelijk na een uur zoeken en rondvragen bij m'n hotel aangekomen. Ik sliep op een gemengde slaapzaal, omdat m'n budget niet zo groot is. Ik sliep met twee Australische American Pie types op een kamer en ze vertelden me al hun wilde verhalen die ze hadden meegemaakt in Athene.

Dag 28: 19-07-2015
Ik had helaas net het ontbijt gemist en was voor het eerst na 11 uur wakker. Ik wist niet echt wat ik zou gaan doen vandaag, omdat m'n boot 21uur zou vertrekken naar Chios vanaf de haven in Piraeus en ik sowieso voor 18uur mn tickets moest ophalen. Even m'n laatste rondje door Athene gefietst door het drukke verkeer en toen maar naar de kust gegaan om alvast m'n tickets op te halen. Ik heb voor de rest niet zoveel gedaan, ben eigenlijk alleen maar wat langs de kust gefietst en heb af en toe wat gegeten ergens. Vanaf 17uur heb ik eigenlijk alleen maar op de haven zitten wachten op de boot. Deze boot was wel wat minder luxe dan de vorige boot en je kon ook niet op het dek. Ben maar rond 22uur binnen op de bank gaan slapen.

• 20 Juli 2015 - 18:53

Coby Kalkman-Lore DeJong:

Deniz prachtige reisbrieven ga zo door!Veel plezier verder ik merk dat je er van geniet!groetjes cCoby Kalkman oma van Maurizio Parrella en Giuseppe D'Arro.

• 22 Juli 2015 - 07:54

SoulMama:

Wat een ervaring! Geniet ervan in Turkije and we'll meet in the future :-)