Kenia gastgezin! (11-07 t/m 13-07) - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu Kenia gastgezin! (11-07 t/m 13-07) - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Deniz Ozdemir - WaarBenJij.nu

Kenia gastgezin! (11-07 t/m 13-07)

Blijf op de hoogte en volg Deniz

15 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Vandaag moesten we rond 08:30 ontbijten om daarna onze tas in te pakken voor het gastgezin. Ik was erg benieuwd naar het soort gezin waarin we terecht zouden komen. We zijn verdeeld in duo's en ik zou met Erik opgehaald worden door ons nieuwe gezin. Uiteindelijk bleek dat ons gezin nog aan het werk was en dat we vanaf 12uur t/m 16uur bij een ander gezin van Linda, Romy en Alien terecht konden. Het huis daar was erg luxe en we konden zoveel eten als we wilden. Ik hoopte eerlijk gezegd niet dat ik ook in zo'n gezin terecht kwam maar was bang dat dat wel het geval was. Uiteindelijk om 17uur werden Erik en ik opgehaald om naar ons gezin te gaan. We ontmoetten onze gastmoeder in Nyeri Town en moesten eerst even snel naar de slager en de bakker. Daarna gingen we met het gezin in een 5-persoons auto naar hun huis terwijl we met 7 personen waren. Over een gekke offroad weg kwamen we eindelijk in een soort jungle bij het huis. Het was nog primitiever en natuurlijker dan dat ik gehoopt had. We kwamen binnen in het huisje van hout en golfplaten en alles zag erg heel eenvoudig en primitief uit. Eerst hebben we de man geholpen om het hooi en de grote bladeren te snijden voor de koeien, om ze te voeren. De man vertelde ons dat hij in de ochtend weer om half 5 opstaat om de koeien te voeren. Toen ik vroeg hoe hij dat vol kon houden antwoordde hij met "I have a dream". Onze 'vader' hier heeft een heel plan om al zijn land uit te breiden en te investeren in goederen. Later zijn we gaan eten in onze piepkleine kamer. We kregen lekker vlees met ugali. Voor dat we gingen slapen hebben we nog wat diepzinnige gesprekken gehad in onze houten kamer van 3 bij 2 meter.

De volgende ochtend begonnen we om half 8 met helpen na een lekker ontbijt. Het was een soort gebakken deeg. We moesten in de koeienstront alles wegvegen en schoonmaken. We kregen onze traditional farmer outfit zodat we niet heeeel vies konden worden. Later moesten we maïs zaadjes planten met een machete en gingen we planten kappen met een machete als voedsel voor de koeien. Daarna hebben we onze vader John geholpen met het schoonmaken van zijn auto en ik mocht zelf met Erik even rondrijden in de auto. De 3 kinderen van dit gezin zijn heel lief. Het zijn 2 jongens van 7 en 9 jaar en een meisje van 3,5. Het is heel bijzonder om hier in de jungle te zitten zonder enige vorm van westerse invloeden. Alles hier is heel primitief. Het voelt erg goed om door deze ervaringen (waarbij ik uit m'n comfortzone ga) mijn perspectief te verbreden. In de middag mocht ik iedereen met de auto naar de stad brengen zodat we een taart voor Erik konden kopen en wat andere boodschappen. Het was best moeilijk rijden, omdat het stuur aan de rechterkant van de auto zit en je links op de weg moet rijden. Ook zitten er alleen maar gaten in de weg waar geen snelheidslimiet is. Uiteindelijk zijn we veilig teruggekomen en hebben we Erik z'n verjaardag een beetje kunnen vieren. Toen we terugkwamen gingen we avondeten maar voorafgaand aan het eten gebeurden er enge dingen. Het kleine meisje probeerde Erik met een schaar te steken toen de ouders wegwaren en ze riep dat we voor altijd moesten blijven en ze riep steeds Uncle Die!! Maar voor de rest is 't gezin wel oke. De troostfinale van Nederland hebben we wel gemist, want John zou ons wakker maken maar dat is niet gebeurd.

Zondag moesten we nog met het gezin mee naar de kerk. Daar kwamen we nog andere mensen van onze groep tegen met hun eigen gastgezin. De kinderen werden wel erg geïndoctrineerd in de kerk. Uiteindelijk na het afscheid gingen we terug naar onze school en konden we wat uitrusten. De nieuwe groep uit Zeeland van 10 meisjes en een jongen was inmiddels ook aangekomen. We hebben wat met hun kunnen praten tijdens het avondeten.